mandag den 23. maj 2011

Først bruger man tid på at lære dem at tale...

...og så begynder de at koste rundt med folk!


Freja taler efterhånden rigtigt godt. Dels er hun rigtig god til lange ord, hun siger fx Mikrobølgeovn (dog glemmer hun bølge fra tid til anden og kalder den for en mikroovn) og vi har lært hende at sige Bruttonationalprodukt en dag vi kedede os (hun mener dog at det hedder Plutonationalprodukt), men her på det sidste er hun også begyndt at blive ret avanceret i sin sætningsopbygning. Fx bruger hun ofte jeg, og, må, vil osv. Hun er ved at være oppe på 6-10 ords sætninger, og det er sjældent hun har problemer med at gøre sig forståelig, heller ikke overfor fremmede.

Dog har hun en svær periode efter jeg er startet på arbejde, og nu hvor hun samtidigt ikke vil sove middagslur længere er hun ofte ked og pylret, så hun har sutten meget mere end normalt, og det slår tydeligt igennem i hendes sprog. Når hun kommer lidt ovenpå igen, må vi tage kampen igen og forklare hende at sutten kun er når man skal sove, men hun er så ked af det i øjeblikket at jeg hverken nænner eller orker at tage den fra hende.

Hun har længe vist at hun har humor, og jo mere avanceret hendes sprog bliver, jo mere udvikler humoren sig. Det er helt fantastisk at følge denne her personlighed vi jo godt ved at hun har, slå mere og mere igennem i hendes sprog. Et eksempel fra en eftermiddag for ikke så længe siden, hvor jeg havde hentet ungerne og vi sad hjemme ved bordet og fik vand og frugt.

"Freja, hvad har du lavet i dag?"
"Arj ALTSÅ moar, Freja Vuggestue!"

og samtidigt kiggede hun på mig som om jeg var totalt åndssvag. Det tyder desværre på at hun har arvet sin farfar's platte humor - beklageligvis!

Vi brugte meget Babytegn med Freja da hun var yngre, men efterhånden som hendes sprog blev bedre, brugte hun det mindre og mindre. Nu har hun dog genoptaget mange af tegnene, fordi vi bruger dem med Silja. Jeg glæder mig meget til at se om Silja kommer til at være lige så langt fremme sprogligt som Freja er. Det må tiden jo vise.

Freja har også fundet ud af at hun kan bede folk om at gøre noget, og så gør de det. Da vi sad og ventede på toget til Tivoli i fredags, brugte hun tiden på at dirigere rundt med bedstemor. "Ikke stå der bedstemor - gå den vej", "Nej, denne her vej bedstemor, stå her" osv. i den dùr.

Det betyder desværre at hun nu forventer at alle bare gør som hun siger. Fx har hun besluttet sig for at en stol vi har stående i stuen, nu er Frejas stol, og hun smider konsekvent folk væk fra den. "Gå væk, far. Freja sidde i stolen sammen med ble og sutte og slappe lidt af" "Kom stå her mor, Freja sidde på stolen"

Indimellem overvejer jeg om det var al arbejdet værd at lære hende at tale... hun er ihvertfald blevet en rigtig diktator...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar